FRONTLINE - Reports | PBS

جستجوی این وبلاگ

باور دارم که نه مشکل ما بی دینی مردم است و نه دینداری مردم در هر دو این افراط و تفریط ها حکمی به مردم دیکته شده چه جمهوری اسلامی با زور تو سری لچک بر سر زنان کند چه آرامش دوستدار فیلسوف حکم کند که مشکل ما دینداری ما است. این وبلاگ را برای پابرهنه ها می نویسم برای به حاشیه رانده شده ها کارگران بی مزد و جوانان تحصیلکرده بی شغل.موضوعات مورد نظرم دفاع از حقوق اقلیتهای قومی محروم از حقوق اساسی و مدنی است و پایتخت نشینهای مستاصل از ظلم و جوراست

ه‍.ش. ۱۳۸۸ آذر ۱, یکشنبه

چه چیزی جنبش سبز را از راه خود دور می کند؟


موضوعی بود که ابراهیم نبوی در فیس بوک مطرح کرده بود اتفاقی یک نظر در مورد این پرسش گذاشتم چند لحظه بعد دوستم نظری موافق من گذاشته بود .جای شما خالی این بحث سراسر شب ادامه داشت و هرکسی مطلبی مطرح می کردالان گزیده ایی از مباحث را اینجا می گذارم چون فیس بوک را فقط دوستان نبوی می توانند بخوانند و عمومی نیست
دقت کنید که یک بحث داغ در جریان بود و پاسخها ادبیات خاصی دارد

دوستم گفت امام امام گفتن های موسوی و جمهوری اسلامی نه یک کلام کمتر نه یک کلام بیشتر. قانون اساسی اساسی مردن های اصلاح طلب ها، گویی که تا به حال کودتا و تصفیه ی درون نظامی در این ساختار رخ نداده، گویی که تا به حال از همین قابلیت های قانون اساسی نبوده که مخالف ها حذف فیزیکی شده اند و سیستم دایما خودش را تصفیه کرده است. توهمی که اصلاح طلب ها وانمود می کنند که بیست سال سی سال پیش ایران مهد دموکراسی و حقوق بشر و عدالت اجتماعی-سیاسی-اقتصادی بوده. اینکه می گویند امام مان حتی می خواست اسم نظام را بگذارد دموکراتیک اسلامی. وانمود می کنند که همه چی عالی بود تا اینکه این محمود ورپریده به قدرت رسید. خودشان و عمه شان را گول می زنند. اصلاح طلب ها با هر دروغ و توهمی که برای ما از گذشته سعی می کنند بسازند ما را بیشتر مطمین می کنند که اصلاح طلبی دروغی شاخدار و توهمی بیش نیست. اصلاح طلب ها می گویند انقلاب بد است به این معنی که اشکال از ایشان نبوده و اشکال از خود اصل انقلاب و مفهوم انقلاب است. شجاعتش را ندارند یک بار بایسنتند و اعدام و شکنجه هایی دوران پر شکوه دهه ی شصت و هفتاد را زیر سوال ببرند. اینها جنبش سبز را به انقلاب سبز مبدل خواهد کرد. مگر اینکه اصلاح طلب ها برادری خود را ثابت کنند
مهدی پاسخ می دهد اتفاقا من عاشق این امام امام کردنهای موسوی هستم. با این کارش خامنه ای رو داره نابود میکنه. هیچ کس نیست که به اندازهٔ موسوی از امام خاطره داشته باشه. و موسوی هم به نحوه احسن از این امتیاز داره استفاده میکنه که بگه اقای خامنه ای! این قبای ولایت اصلا اندازت نیست و در ضمن هیچ شباهتی هم نداری به اون کسی که ادعای ادامه دادن راهش رو داری
دوستم پاسخ داده مهدی، مهم اخلاقیات است نمی شه کسی که بیشتر ادم کشته رو تو سر کسی زد که کمتر ادم کشته. مهم اینه که این جریان به ما ثابت کنه که از دروغ و نیرنگ های حکومتی به دور است. ما که دایی جان ناپلیون نیستیم بشینیم به هم دروغ بگیم. دارودسته ی احمدی نژاد خواه نا خواه از دارودسته ی دهه ی شصتی ها بهتراند. لااقل اگر تعداد کشته شده ها و نحوه ی حذف کردن شان را مقایسه کنی. حذف ملی مذهبی ها که اختلاف شون هم با اقایون از نظر فکری شدید نبوده را که یادت نرفته؟
کاکا نوشته آرمانهای امام و اصل انقلاب و اصل جمهوری اسلامی که اینها می گویند هیچکدام آش دهن سوزی نبود.اجازه بدهید مردم راه را نشان دهند
مگر عکس خامنه ایی را لگد نکردند. مگر بارها انزجارشان را از قانون اساسی حاضر بیان نکرده بودند.خوب فرصتی پیش آمده تا همه گروهها خواستهایشان را طرح کنند
دوستم نوشت مانی، ببین ما باید مثلا برای حذف اعدام مبارزه کنیم یا باید برای ورود گفتمان های غیر فقهی در سیاست مبارزه کنیم باید برای حذف شکنجه و ازادی مطبوعات مبارزه کنیم نه برای اینکه یک مشت اصلاح طلب که دلشون برای قدرت لک زده مبارزه کنیم. اگر به قدرت رسیدن موسوی مبارزه کینم و به قدرت رسید و شد دوره ی دوم خاتمی هیچ می دونی چه اسیبی به کشور می رسه؟ فکر سرخوردگیش رو کردی؟ جنبش زنان برای به قدرت رسیدن گروه یا اشخاصی تلاش نمی کند برای یک سری اهداف مبارزه می کند اینه که هرگز کسانی درش مبارزه می کنند، سرخورده نمی شوند و حتی به نسل های بعدی هم می توانند گفتمان و خواسته هایشان را انتقال بدهند.

کاکا.. من با عدم خشونت موافقم و طرح مباحث رادیکال
از مردم توی کوچه و خیابان که رهبر اصلی این جنبشند عقب نمانید
دانشجویان دانشگاه تهران علیه اعدام جوان کرد احسان فتاحی اعتراض کردند .هزار سال دیگر هم موسوی نمی تواند بیانیه بدهد تا اعدام را محکوم کند
جنبش از موسوی و کروبی فرا تر رفته .فهم این سخت نیست
دوستم نوشت مانی، جنبش اصلاح طلبی تغییرات از طریق رای دادن بوده است و از زمانی که مردم در خیابان ها امدند و شعار دادند و از طریق حضور در خیابان و نه رای دادن خواستند تغییرات ایجاد کنند، دیگر جنبش اصلاح طلبی نبوده است. اگر اصلاح طلبی بود، باید چهار سال صبر می کردند و از طریق صندوق های رای تغییرات را در ساختمان ریاست جمهوری ایجاد می کردند نه اینکه در خیابان ها شعار بدهند
پاسخ ابراهیم نبوی
به نظرم داری جامعه رو اون جوری می بینی که خودت دوست داری، البته اکثر ماها همین جوری هستیم، و اتفاقا به همین دلیل هم دائما دچار نومیدی نسبت به مردم می شیم، جنبش فعلی رو می شه با نگاه ماتریالیزم هیستوریک تفسیر کرد، یا با تفسیر مارشال مک لوهان، یا اشپنگلر، منتهی باید ببینی که به ساختمان این جامعه کدوم تفسیر فلسفی از تاریخ بیشتر سازگاره، تو دائم باید بگردی از وسط یک میلیون تا رنگ سبز تا ده تا یقه آبی پیدا کنی، این جوری شاید عذاب بکشی
پاسخ کاکا به نبوی داور خان در مورد جوابی که به مینا دادین.قبول دارید که به تحریم اقتصادی و تورم و ضعف مدیریت و واردات کالاهای ارزان از چین کشاورزان و صنایع خورد و کارگران خرده پا ضربه خورده اند در هفت تپه یا فلان نساجی اعتراضات وجود دارد. صنایع ورشکسته قادر به پرداخت دستمزد کارگران نیستند و خیل جوانان بی کارند.اینها یک بخش بزرگی از جامعه شهری ما هستند و علاوه بر این... Read more خواست آزادی های اجتماعی هم که همیشه بوده.پیرو انتخابات اخیر امکان سازماندهی نیروها بوچود آمد و حکومت فرصت عمل سیاسی را به اصلاحطلبها داد.پس از انتخابات با بحث تقلب و قتل مخالفان ذره آبروی نظام هم ریخت و مشروعیت رهبری سلب شده.مردم سوار بر جنبش شدند و خواسته های خود را که فراتر از رای من کجاست مطرح کردند. مردم روز دانش آموز عکس خامنه ایی را پایین کشیدند و آن را لگد مال کردند. پیام روشن است.این نظام فاسد را نمی خواهیم امکان اصلاحات نیست.محافظه کاری را کنار بگذارید ما جنبشمان شهید دارد .ما نباید منتظر صندوق رای بنشینیم
از مردم عقب نمانید و ببینید چطور مردم خودشان رهبری می کنند جنبش را.ادبیات انقلابی تولید کنید نه ادبیات لیبرالی .بنظرم آیت الله منتظری یک انقلابی است و گفته تبعیت از حکومت جور معنا ندارد.یا مهاجرانی اعدامها را مطرح کرده. حالا ما منتظر خاتمی بنشینیم تا بگوید اصل نظام یا اصل انقلاب که همون اصلش جوانهای ایرانی را اعدام می کرد
پاسخ دوستم به نبوی
نبوی جان، ایکاش دقیقا گفته بودی که کجای حرفم ایراد داره چون اینجوری بهتر متوجه می شدم که مشکل دیدگاهم کجا ست. نبوی جان تعداد یقه ابی ها را نمی دانم اما هنوز هم بحث عدالت اقتصادی برای کاندیداها رای میاره. چرا احمدی نژاد چهار سال پیش رای اورد؟ چرا شعار پنجاه هزارتومان کروبی چهار سال پیش از شعار ازادی زندانیان سیاسی معین برایش بیشتر رای ساخت؟ چرا احمدی نژاد کمی قبل از انتخابات به رفسنجانی بدوبیراه می گه؟ چون همه می دانند که درد عدالت اقتصادی در ایران وجود دارد. البته اصلاح طلب ها هم این را بالاخره فهمیدند اما دیر: برای همین هم موسوی را رو کردند و موسوی هم اولین سخنرانی اش را در نازی اباد حول عدالت اقتصادی کرد.در ضمن من و شما از کجا می دانیم که احمدی نژاد دولتش حامی فقرا و مستضعفین نیست؟ مگر نه اینه که از اعتصاب های کارگری این دو سال اخیر می دانیم؟ یعنی شما نقش اصانلو را در آگاهی مردم از ماهیت سرمایه داری و ضد کارگری دولت احمدی نژاد کمتر می دانید؟ یا نقش جنبش معیشتی معلم ها؟ یا اعتصاب های کارگری در اقصی نقاط ایران؟ ایا اینها توهم من هستند؟ نبوی جون، لطفا بگین دقیقا کجای حرفم توهم است؟
کاکا نوشته مگر وقتی انسداد سیاسی داریم و نمی شود قانون اساسی را تغییر داد راه دیگری جز انقلاب هست یا باید منتظر انتخابات بعد باشیم به نظر شما؟ مگر شورای نگهبان امکان گردش نخبگان را گذاشته؟ حتی موسوی هم نمی تواند کاندید شود. حالا خاتمی را دوباره به فرض رییس جمهور کنیم پس قاتلان این جوانان را نمی خواهید محاکمه کنید؟
من نفی نمی کنم که این اصلاح طلبها محبوب هستند نظام الان دیکتاتوری است و قانون اساسی موجود و رهبر و رئسای قوا امکان بهبود وضعیت را نمی دهند .باید از شرشان خلاص شد و این اسمش انقلاب یا هرچیزی است که شما می گویید

و بحث همینطور تا صبح ادامه داشت
برای ثبت در تاریخ


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر